När du ber

När Gud skapade oss, lade han ner något hos oss som strävar efter honom. Vi märker att vi behöver kraft som är större än vår egen för att lösa våra problem, skydda oss och möta våra behov.Genom bönen lär vi oss att sträcka oss mot Gud för att få hjälp, och den här kursen av J.Robert Ashcroft visar oss hur vi får våra böner besvarade och våra behov fyllda när vi ber, ärar och tillber Gud.

Läs/Ladda ner hela kursen icon Läs/Ladda ner introduktionsdokument icon

Funderar du nånsin på varför en del människor alltid får så underbara bönesvar medan så många av våra böner verkar bli obesvarade? Eller varför en del har så lätt för att tala med Gud och du tycker det är svårt att veta vad du ska säga? Kanske varje kristen någon gång har ställt sig dessa frågor.
Även Jesu lärjungar hade frågor om bönen. Så de bad honom i Luk 11:1 “Herre, lär oss att bedja.” Jesus besvarade frågan inte bara med ord utan även med exempel. Han gav lärjungarna en bön de kunde använda och han visade dem hur de skulle be. Låt oss göra lärjungarnas fråga till vår när vi studerar dessa lektioner om bön.

Läs/Ladda ner lektionen icon

I den här lektionen ska du lära dig att komma till Gud med en attityd som visar honom den respekt och vördnad han är värd. Du kommer att studera vad Bibeln lär om sättet, tiden och platsen för bön. Det du lär dig kommer att ge dig tillförsikt när du talar med din himmelske fader.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Har Gud talat till dig någon gång?
Alltför ofta är våra böner ensidiga – det är bara vi som pratar! Vi måste lära oss att vara uppmärksamma på Gud och på vad han vill säga till oss när vi ber. Om vi gör det kommer vi att upptäcka hur vi blir hans partners. Han vill leda oss, använda oss,och låta oss ta del i hans arbete.
I den här lektionen kommer du att lära dig om de sätt han kan tala på och hur du kan höra honom.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Det kristna livet är byggt på tro. Vi tror att Gud älskar oss och bryr sig om våra problem, så vi ber till honom med tillförsikt och förväntar oss att han ska svara. Det tror vi eftersom det står så i hans ord, Bibeln. Guds ord är fullständigt pålitligt och tillförlitligt, precis som han är.
Den här lektionen förklarar de sätt Bibeln hjälper dig när du ber. Du lär dig hur du skall studera den och använda den när du ber så att dess löften förverkligas.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Denna lektion lär dig några av nycklarna i förbönen för andra. Den hjälper oss att veta vad vi ska be för och hur vi ska be. När du praktiserar det du lärt dig kommer du att göra en fantastisk upptäckt, att Gud kan och vill beröra andra genom dig.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Den här lektionen förklarar principerna för gemensam bön och ger oss exempel från Bibeln. När du tillämpar de principer du lär kommer du att få ett rikare och fullare andligt liv. Du kommer att uppleva starkare band – både med din himmelske far och med bröderna och systrarna som är en del av hans familj tillsammans med dig.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Den Helige Ande har lett människors böner och underbara ting har hänt. Den Helige Ande har många sätt att hjälpa oss när vi ber! När du studerar de som den här lektionen förklarar, kommer du att lära dig hur du kan låta honom hjälpa dig.
Den här lektionen kommer att hjälpa dig: låt den Helige Ande lära dig vad du ska be för och hur du ska be, och nå en djupare nivå av tillbedjan och större segrar i bönen när du låter den Helige Ande be genom dig.

Läs/Ladda ner lektionen icon