Ditt nya liv

Det ögonblick du accepterade Jesus Kristus som din frälsare, började du ett nytt liv. Han är den som ger liv – underbart, rikt och glädjefullt liv som aldrig tar slut. Den här kursen, skriven av Louise Jeter Walker hjälper till att förklara vad detta nya liv handlar om.

Läs/Ladda ner hela kursen icon Läs/Ladda ner introduktionsdokument icon

I första lektionen ska vi ta reda på vad Bibeln säger om den förändring som har skett i dig. Du får lära känna dina nya rättigheter och skyldigheter. Du kommer att upptäcka den nya familj som du blivit född in i. Och du kommer att lära dig om de nya relationer som Gud vill att du ska bygga med dina bröder och systrar I Herren.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Har du någon gång kollat ett litet barn som lär sig att gå? Trots att det knappt kan stå på benen vinglar och snubblar det runt i rummet, och tar tag i allt det hittar som man kan hålla sig i. Men vilken spänning ! Vilken syn - som om barnet erövrat hela världen! Och så, omväxlande gående, stående och fallande - varje gång upp igen för att fortsätta – lär sig barnet att gå.
Längtan efter att lyckas är stark. Hela tiden finns föräldrarna nära, hjälper till och uppmuntrar varje steg.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Den här lektionen vill lära dig att förstå hur Gud talar till dig. Ibland vill han tala direkt till dig. Andra gånger vill han använda sitt ord, Bibeln. Vid andra tillfällen vill han använda andra kristna. När du studerar den här lektionen kommer du att lära dig känna igen Faderns röst vilket sätt han än använder.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Denna lektion förklarar mer om fyra principer för andlig tillväxt. När du studerar den kommer du att lära dig hur du kan använda dem i praktiken i ditt eget liv just nu. Du ska få se fantastiska resultat! Skadliga mönster för ditt handlande kommer att bytas ut mot goda. Du kommer att växa dag efter dag till att bli den mogna person som Gud vill att du ska bli.

Läs/Ladda ner lektionen icon

En liknande förändring sker i ditt liv just nu. Ditt andliga liv håller på att utvecklas. När du “växer upp” i Kristus byts gamla intressen ut mot nya. Det finns även nya ansvarsområden – sådana som kan ge dig ny belöning och tillfredsställelse. I den här lektionen ska vi titta på dessa speciella förändringar och aktiviteter. Du kommer att upptäcka att även andra människor delar dina nya intressen!

Läs/Ladda ner lektionen icon

Normer behövs också när någon vill nå ett visst mål. Atleter till exempel följer sin tränares instruktioner. De gör vissa saker medan de låter bli andra. Syftet är att utveckla skicklighet och styrka så de kan vinna priset. Nu när du är kristen har du ett nytt speciellt mål. Målet är att bli allt som din himmelske far vill att du ska bli. Det är ytterligare en anledning till att du behöver normer.
Din himmelske far planerar att du ska bli en del av hans familj och nå de mål han har för ditt liv. Denna lektion förklarar de nya normerna/standarden han gett för att hjälpa dig. Att följa dem ger dig många välsignelser.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Du har en underbar Hjälpare! Den här lektionen kommer att förklara vem han är och hur han hjälper dig.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Många kollar dig för att se om det du säger om Guds kraft är sant. Ditt liv visar dem hur evangeliet kan förändra människor. Vad du gör, till och med mer än vad du säger, är ett vittnesbörd om Jesus.
I denna lektion ska vi se på några av de ljusstrålar som lyser från ditt liv som en följd av att Jesus lever i dig. Dessa ljusstrålar hjälper till att övertyga andra om att evangeliet är sant

Läs/Ladda ner lektionen icon

Det finns ingen större välsignelse i den här världen än att få ha ett sant kristet hem. Det är ett skydd mot syndens stormar och problem runt en. Det är en plats där barn känner sig trygga och älskade.
Ditt hem kan bli “en liten bit av himlen” om du gör som Gud vill!

Läs/Ladda ner lektionen icon

Den här lektionen beskriver den frihet som du har nu eftersom du är ett Guds barn. Denna frihet befriar dig från syndens hemska följder. Den gör dig fri från rädslan att inte kunna behaga Gud. Den hjälper dig att klara av andliga felsteg och förvirring. Dessa välsignelser är dina på grund av vad Jesus Kristus har gjort för dig. Men de är bara början.
Ditt nya liv i frihet, som redan har börjat, kommer aldrig att ta slut!

Läs/Ladda ner lektionen icon