Andens gåvor

“När det gäller de andliga gåvorna, bröder, vill jag inte att ni ska vara okunniga,” skrev Paulus i 1 Kor 12:1. Andliga gåvor har mycket stor betydelse i Kristi kropp. Författaren Robert Brandt undervisar om dessa gåvor, som är tillgängliga för den troende och som hjälper denne att bli till allt större välsignelse för kyrkan och mer effektiv i spridandet av evangeliet.

Läs/Ladda ner hela kursen icon Läs/Ladda ner introduktionsdokument icon

Du är väldigt viktig för Gud och för övriga lemmar i Hans kropp. Medan du studerar detta avsnitt kommer du att upptäcka att Han har en eller flera speciella gåvor till dig och att Han räknar med dig.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Den här lektionen hjälper dig förstå Guds gåvor. Det kan hjälpa dig upptäcka vilka andliga gåvor Gud har för dig. När du förstår vilken andlig gåva du har, kan du sedan börja utveckla den så att den kan bli till välsignelse.

Läs/Ladda ner lektionen icon

I det här avsnittet studerar vi funktionen hos varje gåva och vilket verksamhetsfält den har. Vi lär oss gåvornas stora betydelse för utvecklingen av de troendes gemenskap.

Läs/Ladda ner lektionen icon

I denna lektion ska vi bekanta oss med de tjänstegåvor vi känner som evangelister och herdar - lärare.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Det finns andra tjänstegåvor än dem vi just studerat. Vid studiet av dessa gåvor inser vi att många troende troligtvis har dem.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Vi är nu redo att studera ytterligare fyra tjänstegåvor. Också var och en av dessa har en viktig funktion i Kristi kropp

Läs/Ladda ner lektionen icon

Den sista gruppen gåvor är andliga nådegåvor. Var och en av dessa är givna av den Helige Ande och deras funktion har inget med mänsklig talang eller förmåga att göra.

Läs/Ladda ner lektionen icon

I den här lektionen ska vi studera ytterligare tre andliga nådegåvor. Vi kommer att se hur de ibland överlappar varandra och hur flera gåvor ibland verkar vara i funktion samtidigt.

Läs/Ladda ner lektionen icon

I detta sista avsnitt ska vi lära oss om de tre sista nådegåvorna som omnämns i 1 Kor 12:8-10. Vi kommer att ha speciellt fokus på tungotalets gåva då denna gåva är vanlig i världen idag.

Läs/Ladda ner lektionen icon
Läs/Ladda ner dokumentet icon
Läs/Ladda ner dokumentet icon
Läs/Ladda ner dokumentet icon