Bön och tillbedjan

Tillbedjan innefattar lovprisning och tjänst inför Gud. Författaren Morris Williams introducerar för oss ett nytt liv i bön och tillbedjan. Om vi tittar närmare på bönen Jesus lärde sina lärjungar ser vi att Jesus inte trodde på att bön och tillbedjan går att skilja från livet i övrigt. Bön tar aldrig slut; det är en del av allt vi gör. I den här kursen presenteras bön som förberedelse för tillbedjan, och tillbedjan definieras som ett liv som hela tiden behagar Gud och fullföljer hans syften.

Läs/Ladda ner hela kursen icon Läs/Ladda ner introduktionsdokument icon

I denna lektion kommer vi att tala om den sanne Guden och hur man ber till honom.Vi ska studera vad som är viktigt för Gud så att vi kan be enligt hans vilja.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Bön måste börja med förståelse för vilka vi är. Om vi förstår att vi är Guds barn, ger det oss tillförsikt när vi ber. Det är underbart att veta att vår Far älskar oss och sörjer för alla våra behov.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Varför skriva om himlen när vi pratar om bön och tillbedjan? Jo, av en bra anledning! Om vi ska be som vi borde, måste vi veta vilka vi är och var vi hör hemma. Vi måste ha rätt relation till den Ende som vi ber till. Vi måste prata om saker som vi båda är intresserade av.
Himlen är en verklig plats, och de som är Guds barn är på väg dit. Varför skulle vi då inte be om den?

Läs/Ladda ner lektionen icon

Vad är det viktigaste att be om? Det handlar om prioriteringar. Vi ska tala om prioriteringar.
Först måste vi tillbedja. Sen får vi be/ önska. Men kom ihåg, Han lönar dem som söker Honom – inte dem som söker belöningar. Prio ett i bönen är tillbedjan. Vi ska bry oss om Honom och hans rike mer än något annat!

Läs/Ladda ner lektionen icon

En del människor har stora planer för sina liv. Den som är kristen söker Guds härlighet och Guds rikes ankomst.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Är du redo och villig att göra Guds vilja? Gud använder det som händer oss för att hjälpa oss att bli lika Jesus och att göra hans vilja. Bön hjälper oss att förstå varför Gud låter saker hända med oss.

Läs/Ladda ner lektionen icon

De flesta tror att det enda Gud är bra på är att ge dem det de önskar. Gud har lovat att fylla alla våra behov. Men, Gud vill att vi ska söka honom för att vi älskar honom, och inte för att få det vi vill ha av honom.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Är det möjligt att be med en oförsonlig ande och förvänta sig att Gud svarar? Kan vi verkligen tillbe Gud samtidigt som vi hatar vår broder? Kan vi be för människor som vi egentligen inte tycker om?
Bön och tillbedjan påverkar vår attityd gentemot andra. Vad är det för mening med bön om den inte kan hjälpa oss att älska vår nästa?

Läs/Ladda ner lektionen icon

Vi behöver Guds kraft i våra liv om vi ska bli övervinnare! En sak vi ska säga om och om igen i våra böner är “ Jag klarar inte detta själv. Jag kan inte göra detta själv. Jag behöver hjälp!” Om vi ska bli övervinnare måste vi tillåta den Helige Ande att hjälpa oss.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Djävulen arbetar hårt för att göra kristna modfällda. Djävulen skulle vinna om det inte vore för den “säkerhetsmur” som Herren omger sitt folk med.
Gud vet att vi inte växer oss starka andligt utan tester och prövningar. Därför tar Gud nu och då bort muren. Han tillåter djävulen att besvära oss. Det är för vårt bästa, men vi kan bara förstå det goda med detta genom bön och tillbedjan.
Låt oss besvära vår Hjälpare! Låt oss få ut allt det goda vi kan från honom!

Läs/Ladda ner lektionen icon
Läs/Ladda ner dokumentet icon