Andlig mognad

Att mogna som kristen är varje kristens önskan och målet är att “bli fullvuxen och nå en mognad som svarar mot Kristi fullhet” (Ef 4:13). I den här kursen undervisar Rick Howard oss om att fast vi inte kan bli helt lika Kristus, ska vi sträva mot detta högsta mål som Bibeln ger oss. Varje gång vi sträcker oss mot Kristus har vi samtidigt tagit ett steg i rätt riktning.

Läs/Ladda ner hela kursen icon Läs/Ladda ner introduktionsdokument icon

Gud önskar en allt innerligare gemenskap med varje människa. Mänskligheten önskar också denna relation och känner sig vilsen utan gemenskap med Gud.
Denna kurs kommer att hjälpa dig att växa, när den Helige Ande får göra sitt verk inom dig. Och när du växer blir du medveten om nya rättigheter och skyldigheter som är av central betydelse i Guds familj.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Vi har sett att vår himmelske Fader önskar att vi mognar så vi knyter an till honom på ett moget sätt. Vi behöver växa och leva i det syfte som Gud skapade oss till, att bli hans avbild.
“Hur ser kristen mognad ut?” undrar du kanske. Det är vad den här lektionen handlar om. Vi vill förklara kristen mognad med mål som vi kan visualisera.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Den främsta förebilden för kristen mognad i Bibeln är Jesus själv. Vi kristna ska formas så att vi blir lika Jesus. Det är det slutliga målet för kristen helgelse.
I den här lektionen ska vi studera flera andra bilder. De handlar om familjen, jordbruk och bygge. Syftet är att vi ska förstå begreppet kristen mognad så klart som möjligt.

Läs/Ladda ner lektionen icon

En del av den här lektionen vill genom Bibelcitat visa på saker som förhalar mognadsprocessen eller till och med gör att den stannar av helt. En annan del av denna lektion är en lista på sådant som gynnar andlig tillväxt. När vi har lärt oss detta, kan vi samarbeta med den Helige Ande för att få våra kristna liv att växa. Tillsammans kommer vi att få uppmuntran och hjälp i det här studiet.

Läs/Ladda ner lektionen icon

För att uppmuntra barn till utveckling brukar föräldrar och lärare ge belöning. Vi kan kalla det incitament, drivkraft eller ”en morot”. Det är något som får igång oss. Bibeln visar oss incitament som vi fått för att mogna som kristna. Denna lektion vill presentera några bibliska drivkrafter för oss.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Mogna kristna blir alltmer lyhörda för den helige Andes instruktioner. Följden blir en allt större Kristuslikhet, som gör oss till användbara och ansvarsfulla tjänare i Guds tjänst. Det är viktigt att mognads- och helgelseprocessen får fortsätta i varje kristen inte minst inför slutprovet som en dag ska avläggas inför Herren. Men hur når vi fram till målet? I detta kapitel finns konkreta steg för att nå dit.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Vi kristna lär oss en mycket viktig princip i Guds Ord: Vi måste begrunda det vi lärt oss, det måste slå rot och sen går vi vidare. Vi ska inte fortsätta att repetera samma lärdom. Låt oss inte dröja kvar i barnstadiet. Stommen i vår kristna erfarenhet måste göras stadig. Sen måste vi börja bygga utöver de grundläggande sanningarna.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Någon frågade, “Om du var åtalad för att du var kristen, skulle det då finnas tillräckligt med bevis för att fälla dig?” På ett sätt är världen i allmänhet som en jury. Även icke-troende ser om en kristen lever upp till sin bekännelse eller ej. Denna lektion handlar om det tydligaste beviset på moget kristet liv: Yttringar av Jesu karaktär i den troendes liv.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Det finns särskilda kännetecken hos troende som blir mer och mer Jesuslika. Först och främst finns det familjedrag som inte går att ta miste på. De börjar mer och mer att leva ut Jesu karaktär.
Den troendes handlingar är det andra tydliga beviset på mognad. En troende som växer är en troende som gör nytta. Med ökad mognad följer större förmåga att ta ansvar.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Att mäta oss själva med den standard Jesus Kristus hade när han levde här på jorden tycks svårt. Men ge inte upp! Gud sätter inte bara standarden för oss, han hjälper oss även att nå målet. Det är Guds största glädje att ta sig an svaga människor och visa sin kraft till förvandling genom dem. Detta är det stora hoppet för vår kallelse i Jesus Kristus.

Läs/Ladda ner lektionen icon
Läs/Ladda ner dokumentet icon
Läs/Ladda ner dokumentet icon
Läs/Ladda ner dokumentet icon