Vi tror

Genom att lära oss från Bibeln får vi hjälp att besvara frågorna om vad vi tror och varför. Vi blir nämligen vad vi tror på. Rubrikerna i den här kursen är utmanande, innehållet är bibliskt och slutresultatet kommer att påverka resten av våra liv.

Läs/Ladda ner hela kursen icon Läs/Ladda ner introduktionsdokument icon

Fast det är lugnt på land, känner många människor sig som om de är vilse på ett stormigt hav. De frågar sig: Vart är jag på väg? Är jag vilse? Kommer jag nånsin att hitta den rätta vägen? Gud har hört våra frågor och har redan gett oss en Bok för att guida våra liv.
Innan vi letar efter svaren, låt oss titta tillsammans i den stora Boken. Vi ska se hur den skrevs och hur den gavs till oss.

Läs/Ladda ner lektionen icon

På ett sätt kan Gud liknas vid en storm. En del fruktar honom, andra älskar honom – beroende på vad de har fått höra och vad de gör med detta.
Du kan inte se Gud, men du kan studera vad han gör. I lektion 1 lärde vi oss att Bibeln berättar allt om Gud – om hans egenskaper och hur han behandlar/tar hand om mänskligheten. I detta kapitel ska vi läsa i Bibeln och utforska några av de många saker den har att lära oss om Gud.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Vi vet att sagan om Pinocchio bara är en saga, men den ger oss en liten bild på hur Gud kände sig när han skapade människan. Han gjorde henne vacker och, viktigast av allt, med en fri vilja, med makt att fatta egna beslut.
Gud skapade människan, men inte av en träplanka. Hur gjorde han henne? Vilka egenskaper gav han henne? Låt oss se hur Gud gjorde människan och det ansvar han gav henne.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Gud satte Adam och Eva i en underbar trädgård och gjorde dem till herrar över den. Han gav dem lov att äta av alla träd utom ett. Och så kom Satan som sa till dem att äta av det trädet ändå. De litade på hans ord i stället för Guds. Människan var skapad perfekt, men genom olydnaden trädde synd in i hennes liv. Hur definierar vi synd? Vad är straffet för synd? Finns det någon utväg? Den här lektionen ger oss svaren.

Läs/Ladda ner lektionen icon

En dag ställde en vän en massa frågor till mig. Vem är Jesus? Hur kan han vara både mänsklig och gudomlig samtidigt? Om han dog, varför säger kristna då att han lever? Vad gör han nu?
De bästa svaren jag kunde hitta fanns i Bibeln, Guds ord. I den här lektionen ska vi titta på dessa frågor och finna svaren som min vän sökte.

Läs/Ladda ner lektionen icon

I den här lektionen ska du studera vad frälsning är, hur man blir frälst och vilka resultaten blir av frälsningen.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Guds Ande förnims inte bara i ett land, eller ger hjälp till bara en sorts människor – utan över hela världen. På pingstdagen talade Petrus till en folkskara som representerade åtminstone 15 olika språkgrupper. I lektion 6 studerade vi frälsningen. Visste du att det är den Helige Ande som för oss till frälsning? Låt oss nu studera den Helige Ande och hans verk i oss.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Kyrkan i vidaste bemärkelse innefattar alla troende. Den kallas Kristi kropp. Gud bor ibland de troende genom sin Helige Ande. I lektion 7 lärde vi oss en del om den Helige Ande och om några av hans funktioner. En av dem som vi inte nämnde är att han enar kyrkan. I denna lektion ska vi studera vad kyrkan är, vad den borde göra, och vad som ska hända med den. Återigen är det Bibeln som ska ge oss de rätta svaren.

Läs/Ladda ner lektionen icon

I denna lektion ska vi lära oss om makterna i den andliga världen och skyddet som vi som troende har i Kristus.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Bibeln är den enda källan till sanna förutsägelser. Guds ord ger oss allt som vi behöver veta. Vi behöver inte läsa i “kaffesump” eller tarotkort. Detta och andra former av “magi” har Gud faktiskt förbjudit.
Om du har funderat över din framtid och vad som ska hända när Jesus kommer tillbaka, då kommer du säkert att tycka den här lektionen ska bli intressant. Vi ska studera de framtida domarna och tiden för Herrens återkomst.

Läs/Ladda ner lektionen icon

I lektion 10 studerade vi vad vi ska göra I framtiden; i den här lektionen ska vi studera vad vi ska göra nu. Gud skrev de tio budorden på två stora stentavlor och gav dem åt Israels store ledare, Moses, till sitt folk. Även om det är gamla lagar, kan de tillämpas idag.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Vi har lärt oss att vårt viktigaste ansvar som troende kristna är att älska Gud. Som vi läste i lektion 11, håller vi hans bud därför att vi älskar honom. Vårt förhållande till Gud är alltså ett kärleksförhållande.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Det är ingen slump att kapitlen före och efter 13 i första Korinterbrevet handlar om Guds gåvor till de troende. Kapitel 13, ”Kärlekens lov”, är knutet till kapitlen om gåvor eftersom att älska och att ge hör nära samman.
Ett sätt att älska Gud är genom att älska och hjälpa andra. Låt oss se vad Guds ord säger om våra relationer till andra. I denna lektion ska vi studera vårt förhållande till: våra överordnade, dem som är runt oss och dem som är mot oss.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Det här kapitlet vill lära oss att förstå vad vi är skyldiga oss själva.Även hur vi ska lyda Gud, som vill att våra liv ska räkna med både tid och evighet. I den här lektionen kommer vi att lära vikten av att: Förneka oss själva och Rena oss själva.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Människor föds inte till starka kristna, men de låter Gud verka i deras liv och utveckla karaktären genom åren. Som höga träd sträcker de sina rötter djupt och vinden kan inte blåsa omkull dem.
Skulle du vilja bli en bättre person, en som litar på Gud och står stadigt i alla livets skiften? Vi kan använda det vi redan lärt oss och, som trädet, “växa högt”.

Läs/Ladda ner lektionen icon

Jesus lovade lärjungarna att när han for tillbaka till Fadern skulle han sända Hjälparen, den Helige Ande. Den helige Ande kom på Pingstdagen. Berättelsen finns i Apostlagärningarna 2. Sen dess har det varit möjligt för varje troende att leva ett andefyllt liv.
I den här lektionen ska vi lära oss vad det innebär att ha ett andefyllt liv. Vi ska också lära något om gåvorna som Gud vill ge när man blir fylld av den Helige Ande.

Läs/Ladda ner lektionen icon